Oct 12, 2006

Un tramvai omorat de spaga

Hei tramvai!

Tramvaiul brasovean mai are doua saptamani de viata. Desfiintarea liniei a fost motivata, de edilul care este peste noi, prin lipsa de eficienta, in sensul ca nu produce decat zgomot si vibratii, fiind afectata rezistenta cladirilor. Explicatie plauzibila, avand in vedere ca primul gospodar este si un eminent specialist in fisuri. Insa, treaba e cu totul alta. Cand desfiintezi ceva, altceva ar fi indicat sa pui in loc. Acel altceva costa de obicei, deci bun prilej de noi achizitii purtatoare de comisioane si spagi. Baietii au contractat un imprumut public de 15 milioane de euroi pentru cumparat autobuze si alte carute de inghesuit proletariatul. In locul tramvaiului, de a carui trimitere la fier vechi nu a fost intrebat niciun bizon votant, vor fi trolee. Iar acestea vor fi luate dupa o reteta deja testata cu succes.

Du-ma acasa, mai tramvai. Da, da, in Canada

In urma cu vreun an, Scripcaru achizitiona in leasing 10 autobuze Mercedes. Afacerea a fost intermediata de "Bianca Leasing", firma detinuta de consilierul judetean, fost local, pesedistul Lucian Ionescu. Pentru ca vorbeau aceeasi limba, moldoveneasca, s-au inteles perfect. Pentru serviciile aduse orasului, Scripcaru a primit un comision de 10.000 euro/autobuz. Zilele astea se perfecteaza contractul pentru dotarea RAT cu alte 108.

12 comments:

  1. Aligator11:17 PM

    De ce nu s-ar fi putut face o afacere similara cu tramvaie, chiar mai buna, daca sunt mai scumpe? Sau tramvaiele-carute existente sunt perfecte pentru inghesuit proletariatul?

    ReplyDelete
  2. Anonymous10:30 AM

    Din pacate neo-edilii, din lipsa lor de "cultura zonala" si din dezinteres pentru istoria si mai ales pentru imaginea pe care brasovenii cultivati ar dori ca orasul sa o aibe in viitor, vor duce orasul intr-o directie necunoscuta dpdv estetic, valoric, etc. A sti cum sa cheltui mai repede un ban public (fac presupunerea! ca e public, adica n-as baga mana in foc...) nu inseamna ca esti un gospodar de seama. Ca sa revin la subiect, sint un admirator al tuturor oraselor europene care si-au pastrat traditiile si valoarea peste ani, si asta in general punand ceva valoare deasupra si nu distrugand ceva existent si punand altceva (mai ales indoielnic) in loc. Am convingerea ca tramvaiele aduc valoare unui oras si turismului local. La fel si cu bicicletele. Orasele pline de biciclisti sint mult mai atragatoare decat cele pline de autobuze si troleibuze. Ce ziceti? Dupa mine ar fi fost minunat daca in centrul vechi s-ar fi introdus niste tramvaie "turistice" genul celui din rasinari-sibiu (asta dupa ce ar exista si parcari supra-sub terane si limitari de circulatie), daca liniile in restul orasului ar fi fost facute bine (a se vedea orase euro gen viena, rotterdam) si intretinute corespunzator. Sint multe de zis, dar ma tem ca nu avem cui...

    ReplyDelete
  3. Aligator, in perioada premergatoare alegerilor, viceprimarul Scripcaru se asigura personal, impreuna cu televiziunile, ca niste tramvaie aduse ieftin de pe afara au ajuns sanatoase la Brasov si ca pot intra rapid pe traseu. Daca atunci erau minunate ca produceau voturi, acum sunt bune de ingropat. Un tramvai nou costa mai putin decat autobuzul poluant, pe langa faptul ca nici nu arde combustibilii achizitionati de pe la firmele amicilor. Iar pesedistii, care o tin langa si aiurea-n tramvai pe tema asta, sa faca ciocu' mic, ca si ei sareau sinele, de teama sa nu se curenteze.

    ReplyDelete
  4. Aligator12:13 AM

    Din informatiile pe care le am, tramvaiul e mai scump decat autobuzul. Daca aveti informatii verificabile relativ la costurile comparative, tramvai versus autobuz, (un exemplu ar fi binevenit) va rog sa le furnizati. Eu va dau exemplul urmator din Seattle (proiect recent, inca in lucru), unde costurile totale pentru o linie de doar 5 km (total dus-intors) sunt de 30 milione $US si 3 tramvaie costa 9180000 cand sunt cumparate (din Cehia) intr-un lot mai mare pentru mai multe orase. Daca vreti, costul de constructie s-ar putea imparti la 10 pentru Romania (si tot e mare) dar probabil nu si cel pentru tramvaiele propriu-zise:
    http://seattle.gov/transportation/docs/slu18FINAL%20SLU%20PE20Capital%20Cost%20Report.pdf
    Iata si o prezentare jurnalistica a sedintei de consiliu local unde s-a admis proiectul - mi se pare interesant (mai ales in privinta sursei fondurilor):
    http://seattlepi.nwsource.com/transportation/
    230366_streetcar28.html

    Din raspunsul pe care mi l-ati dat inteleg ca un element in plus pentru desfiintarea tramvaiului (in afara de discutabilul pret superior al autobuzelor care ar aduce si un comision superior primarului) ar fi o afacere cu combustibil. Puteti prezenta detalii verificabile? In rest, din punctul de vedere al publicului, deci al finantelor publice, si tramvaiul consuma energie. Ramane de vazut la ce pret. Puteti aduce detalii comparative?

    Personal, deocamdata nu sunt convins ca tramvaiul asta e "omorat de spaga" cum sustineti in titlu. Nu pentru ca n-as putea crede in posibilitatea existentei spagii de care pomeneati (totusi, cu ce va sustineti afirmatia?). Dar argumentele pe care le aduceti se sustin unele pe altele intr-un cerc vicios, fara o baza solida si o linie logica coerenta. Cam ca intr-o teorie a conspiratiei.

    Cat despre pesedei - ce zic ei (facand ciocul mare banuiesc)? Ca n-am gasit in text.

    Recitind ce am scris, vreau ca sa metionez ca nedumeririle si criticile mele au ca unic fundament preocuparea pentru obiectivitate, nu o intentie de a deruta opinia cititorilor si cu atat mai putin de a jigni.

    ReplyDelete
  5. Anonymous3:18 PM

    Comparatia cu mijloacele sau proiectele de transport americane similare nu cred ca este de ajutor in discutie. Si nici nu vreau sa comentez, desi am avut ocazia sa vad america. Mai indicat ar fi sa vedem proiecte est-europene. Intrebarea este: exista studii in primarie pe tema asta? Sau facem un "heirup" tipic romanesc pentru niste lucrari de infrastructura...care sigur vor umfla niste buzunare locale? Daca exista studii, sint ele prezentate transparent catre orice cetatean care vrea sa aiba habar? Este pe site-ul primariei prezent acest subiect? Daca gaseste careva.. please sa arate vreun link. Tx

    ReplyDelete
  6. Anonymous3:37 PM

    un site cred interesant pentru cine stie germana http://www.wienerlinien.at

    ReplyDelete
  7. Aligator, scuze pentru intarziere. Intai de toate, doresc sa va multumesc pentru comentariu si sa va felicit pentru rigoarea argumentarii. Acum, sa incerc sa raspund nedumeririlor dvs.

    Prin natura job-ului, avem acces la numite informatii. Care se vehiculeaza prin diverse medii si de catre oameni care cam stiu cum sta treaba. Cand aceeasi informatie o auzi din zece locuri si de la indivizi care nu fac parte din aceeasi gasca, exista toate motivele de a o banui de veridicitate. In jargon jurnalistic, se cheama ca vin "pe surse", in sensul ca furnizorii doresc sa fie anonimi, din motive mai mult sau mai putin obiective. Si tot "pe surse" se verifica. Deja, devin redundant. Deci, cele scrise aici, privind spaga sau alte afaceri conexe (cum ar fi aprovizionarea cu combustibili) au astfel de surse. Ca nimic nu se intampla, nu tine de incapacitatea noastra de a furniza si documentele necesare, ci de specificul romanesc, in care institutiile statului functioneaza conditionate de vointa liderilor politici. Totusi, curand, vom publica un set de documente (ca mai pica si pe la noi, din cand in cand) care demonstreaza traficul de influenta la nivelul conducerii Primariei si pe care DNA, par egzamplu, le ignora.

    Intr-adevar, exista o conspiratie, dar a lor, impotriva intereselor Brasovului. Si consta din aliante subterane transpartinice, avand ca scop capusarea bugetelor comunitare. In perspectiva, a banilor europeni post-aderare. Exemple vor veni destule, suntem abia la inceput cu acest proiect.

    Poate multe dintre cele care se vor publica vor fi lipsite de documentele necesare. Dar, avand informatii credibile, ar trebui sa tacem? Daca am fi dorit sa manipulam in vreun scop, cu siguranta s-ar fi gasit fonduri pentru o noua publicatie la care sa activam, iar nu sa recurgem la aceasta forma, care nu presupune niciun fel de costuri (deci nu depindem de nimeni), de a spune niste adevaruri.

    Mai departe, in ce priveste partea cu pesedistii, nu era vreo aluzie la dvs., nici pe departe. Insa, da, i-am jignit si o vom face si cu altii, in continuare, pentru ca si ei ne insulta inteligenta si ne afecteaza existenta.

    Revenind la chestiunile concrete, este greu de crezut ca un tramvai costa peste 3 milioane de dolari, dupa cum scriati. Probabil ati plusat cu vreo cifra.
    Oricum, s-ar putea sa aveti dreptate, sa fie cu adevarat mai scumpe, dar nu aceasta este esenta. Ci ca achizitiile publice se fac functie de interese personale, in dispretul unei gestionari oneste a bugetului local, a banilor publici.

    Inca o data, multumim pentru implicare.

    ReplyDelete
  8. Anonymous9:39 AM

    Sa speram ca cel ce va fi primar in viitor, sau consiliul local, se va mai gandi la varianta cu tramvaie ca la o optiune buna pentru oras.

    ReplyDelete
  9. Anonymous12:16 AM

    Salut

    Un tramvai nou, de mare capacitate (350 de locuri) 100% low-floor costa cam 2-2,5.000.000 euro in functie de dotari si producator. Insa, asa cum s-au adus aceste 15 troleibuze FBW (e mai bine decat deloc) se puteau aduce si tramvaie.
    Ba chiar, Scripcarul a refuzat o regie de transport din Germania care s-a oferit sa doneze (da, sa doneze, fara a primi nimic in schimb) 20 de tramvaie si sa refaca 50% din calea de rulare+statiile de redresare. Si vazand ca nu-i iese comision, violonistul le-a trantit usa in nas nemtilor care au gasit un primar mai cum se cade probabil prin Ucraina... si uite asa, Brasovul incepe sa-si schimbe statutul de ,,cel mai putin poluat al orasului" ... de exemplu, incercati sa mergeti la Livada postei sau pe Str. muresenilor la orele de varf, apoi veniti in Bucuresti, in P-ta. Unirii, sa vedeti ca nu e mare diferenta intre nivelele gazelor de esapament din aer.
    S-au adus 15 troleibuze, s-au casat cel putin 30 in ultimele 12 luni, Centrul Vechi nu mai are troleibuze, Livada Postei nu o sa-l mai aiba nici pe 1 in curand... in vreme ce mult-laudatele autobuze Maz aduse de Scripcaru pentru a inlocui troleibuzele se dezmemebreaza pe drum (a fost la TV acum cateva luni o femeie cu rana destul de urata la cap dupa ce i-a cazut in cap un panou interior dintr-un Maz), nu fac fata, merg incet, iar 3 sunt DEZMEMBRATE pentru piese in garaj! In tot acest timp, in restul parcului de vehicule nu se investetste nimc (pentru ca banii sunt sub forma de comisioane care intra in buzunarele unor apropiati ai scripcariei)... reparatiile capitale se fac de toata mantuiala (uitati-va la Dac #509 si ganditi-va ca a fost reparat capital in februarie 2006! Si acum nici nu se cunoaste).
    Cum la tramvai nu s-a gasit nicio posibilitate de a se lua comision, primarul a decis (singur) ca nu e rentabil pentru el (putin ii pasa daca e pentru ceilalti). Asta in conditiile in care pe tramvai sunt mai multe abonamente decat pe multe linii ,,renatbile".
    Apoi mai e si presa locala, care e supusa in mare parte primarului si care aproba tot ce zice el, fie ca e bine sau rau pnetru cetateni.
    Pacat...Brasovul ramane fara tramvai, fara mare parte din troleibuze... oare urmatorul primar (daca nu va castiga tot asta) va reusi sa repare tot ce s-a distrus in ultimii 2 ani?

    Dr2005

    ReplyDelete
  10. Anonymous1:46 AM

    Salut din nou

    Am uitat sa mi scriu ceva(desi nu prea are legatura cu Scripcaru). Spunea la un moment dat cineva ca bicicletele sunt un semn de civilizatie... pe care niste oameni si mai civilizati din Guvern au avut grija sa le interzica in Bucuresti si cred ca pe toate drumurile publice, cu exceptia benzilor speciale, care sunt ori pe trotuar frecventate de pietoni, ori pe prima banda a carosabilulu, pe sub masinile parcate. Contravnientii care merg cu bicileta prin loc nepermis altfel decat cu ea in spate risca amenzi.

    ReplyDelete
  11. Anonymous1:47 AM

    Salut din nou

    Am uitat sa mi scriu ceva(desi nu prea are legatura cu Scripcaru). Spunea la un moment dat cineva ca bicicletele sunt un semn de civilizatie... pe care niste oameni si mai civilizati din Guvern au avut grija sa le interzica in Bucuresti si cred ca pe toate drumurile publice, cu exceptia benzilor speciale, care sunt ori pe trotuar frecventate de pietoni, ori pe prima banda a carosabilulu, pe sub masinile parcate. Contravnientii care merg cu bicileta prin loc nepermis altfel decat cu ea in spate risca amenzi.

    ReplyDelete
  12. Anonymous11:03 AM

    Tarile est-europene nou intrate in UE au planuri, puse deja in practica, de introducere - nu de scoatere - a tramvaielor, mai ales!! in orasele si centrele vechi unde masinile au acces redus sau chiar interzis. Dar asta tine tot de disputa cultura si turism vs. spaga... Noi vom ramane eventual cu ultima.

    ReplyDelete