Nov 24, 2012

De ce BrasovNews nu vrea aeroport

In general pentru ca cineva a platit BrasovNews ca sa scrie dupa dictare, in particular pentru ca are vodca in vene. Astia sunt postacii de partid. Ceilalti sunt sincer intrigati. Chiar asa, ce fel de oameni sunt aia care nu vor sa le fie mai bine?


Multe reactii emotionale si mai putina analiza la rece a povestii cu aeroportul. Articolul privind previzibilul faliment al aeroportului are la baza argumente care tin de logica si justificare economica. Reactiile sunt un exemplu clasic de "wishful thinking": un ansamblu de convingeri bazat pe ceea ce ar fi frumos sa se intample, dar care ignora evidenta, ratiunea si realitatea.

Evident ca nu exista brasovean care sa nu fie ingrozit de pespectiva unui drum prin traficul de cosmar de pe DN1. Care sa nu se fi simtit umilit si neputincios in confruntarea absurda de pe traseu cu mitocania si marlania damboviteana. Care sa nu-si doreasca ce e mai bine pentru orasul sau, pentru familia sa, pentru viitor. Dar toate aceste dorinte nu tin loc de plan de afaceri decat daca esti un politician populist si demagog. Cam asa cum a fost spaniolul Carlos Fabra.

Simbolul ruinei, un aeroport catre nicaieri

Carlos Fabra a condus timp de 22 de ani provincia Castellon, Spania. Lui i se datoreaza constructia aeroportului, care a costat 150 de milioane de euro. A fost inaugurat in martie 2011 si niciun avion n-a ajuns vreodata acolo. De fapt, doar unul, o macheta de aluminiu care a fost postata in batjocura pe statuia lui Fabra, ridicata in preajma aeroportului.

"Gluma de saptamana asta este ca au aterizat pe Marte, inainte de a ajunge la Castellon. Oamenii sunt suparati. Cu totii am crezut ca joburile ne vor veni la usa, dar cine stie daca aeroportul se va deschide vreodata". Asta credea un angajat al unui garaj din Castellon in urma cu trei luni, intr-unul din numeroasele materiale pe aceasta tema publicate in presa internationala.

Si nu numai el. Fabra a fost atat de sigur de succesul investitiei incat si-a comandat o statuie inalta de 24 de metri langa aeroport pentru ca meritele sale sa fie recunoscute pururi. In martie 2011, cand aeroportul era inaugurat formal in absenta avioanelor, Fabra a spus ca chiar si asa acesta ar putea fi util pentru a atrage turisti, care vor avea liber sa circule pe piste sau in alte zone in care in mod normal nu au acces.

Fabra a fost nevoit sa demisioneze in iulie 2012 si este cercetat acum pentru acte de coruptie si evaziune fiscala. Va aparea in fata tribunalului spre sfarsitul acestui an.

Provincia Castellon are o populatie de 300.000 de oameni. Capitala, Castellon de la Plana, are 170.000 de locuitori. Zona este superba: castele, munti, plaje, insule, un potential turistic fantastic. Dar aeroportul a ramas tot fara clienti. Doar o cincime dintre aeroporturile Spaniei au avut anul trecut profit.

Statuia lui Fabra a devenit un simbol al investitiilor aberante care au aruncat Spania in recesiunea grava de astazi. Un sfert dintre spanioli nu au loc de munca. Articole pe acest subiect sunt AICI si AICI.

Statuie pentru Aristotel

Probabil ca si in Castellon toata lumea a fost unanim de acord ca aeroportul este cea mai buna solutie pentru crearea de locuri de munca si atragerea turistilor. Daca or fi existat voci critice, cu siguranta ca acestea nu doreau deloc binele locuitorilor, erau platite de opozantii socialisti ai lui Fabra sau au tras prea multa sangria in vene.

Aeroportul de la Ghimbav se va face, indiferent de ce se scrie pe aici sau aiurea. A devenit un fetis. Risti linsarea pe trotuarul de la Consiliul Judetean daca zici ceva de rau. Banii s-au pus deja in miscare,  mizele sunt foarte mari, fauna de partid cu firme sta deja ciorchine. Autoritatile au anuntat ca va costa peste 90 de milioane de euro, noi am fost optimisti anuntand 40, probabil ca va ajunge la mai mult decat dublu, in jur de 200.  In conditiile in care nu a existat dezbatere publica, nimeni nu cunoaste studiul de fezabilitate, iar toti fug ca dracul de tamaie sa bage vreun ban in afacere. Banii lor proprii, caci ai statului sau comunitatii sunt tot timpul disponibili.

Poate ca nu va fi asa. Poate ca dupa ce vor fi plimbate niste moaste prin zona va fi un succes. BrasovNews promite ca va defila 24 de ore prin fata aeroportului cu pancarte cu "I love you, Bebe. Esti number one" in ziua in care se va anunta ca a avut profit chiar si un leu. Aeroportul, nu vreo firma de-a lui sau de-a mereu prezentilor Butuza, Lupu, Dinita, Nita & Comp. Basca vom suporta din buzunarele proprii placuta cu "Investitie realizata cu sprijinul Presedintelui Consiliului Judetean, Domnul Aristotel Cancescu", caci de statuie se ocupa deja altii.

Alte articole, mai vesele, pe acest subiect sunt pe Dealul Melcilor si BizBrasov.

9 comments:

  1. Anonymous10:30 PM

    Eu nu inteleg de ce va agitati,nimic nu e nou sub soare!Investitii bazate pe orgolii si mai putin pe judecata au pus rapid pe butuci familii,comunitati sau imperii! Banul circula,viata se poate trai si mai bine si mai foarte rau...In plus orice esec comunitar ridica la fileu mingea alora care doinesc sau fac bancuri si caricaturi.O sa aiba oamenii ce barfi,ce critica,se va injura printre dinti ca in vremurile bune si gata.Timpul va trece si vor fi oale si ulcele si aia care au vrut si aia care n au vrut aeroport.Cui ii pasa daca alora care dau cu bani spre bugetele publice nu le pasa? Am zis,hawk!

    ReplyDelete
  2. Îi cunosc personal atît pe Nick cît și pe Daniel Mihu. Nick e mai excentric și mai colorat în limbaj, dar e departe de a fi postac de partid. E doar foarte nou în online. :) La referendum era cu Băsescu. Era să-i crăp capul cu o halbă de bere doar pentru că insista pe tema asta fără argumente, zicînd clasica aia cu ”toți fură, mai bine cu Băsescu”. Mihu, ca și mine, e sictirit total de toți, și pe cale de consecință, scrie ce scrie.

    Eu nu cred că vom avea aeroport. Am fi avut dacă îl făcea Scripcaru pe modelul patinoarului din Tractoru. În 12 ani de cînd Bebițone e la butoane, Brașovul nu s-a ales cu nimic concret - cînd îți trebuie 12 ani să tencuiești un zid, sau 4 ani să renovezi o clădire gata ridicată... - . Cu toate astea, Brașovul l-a tot ales. Poate că toți votacii au fost cu vodka în vene cînd s-au prezentat la urne, altfel eu nu-mi explic cum s-a ajuns aici. :)

    ReplyDelete
  3. Exemplul Castellon e departe de a fi un argument pentru „previzibilul faliment” al celui neconstruit la Brașov.
    Îmi pare rău, nu m-ai convins. Mai ales cînd vorbim despre o țară care a ratat cam toate șansele ultimilor 10 ani pentru dezvoltarea infrastructurii.

    ReplyDelete
    Replies
    1. brasoveanu2:22 PM

      Asa esti tu, mai incapatanat :) Nici chiar eu, in incrancenarea mea :), nu vreau sa-mi dovedesc ca am dreptate.

      Delete
  4. Incep prin a zice doar ca urasc ideea de politica pentru ca ea e vinovata pentru cele mai mari esecuri ale umanitatii.
    Recunosc, reactia mea a fost una emotionala, dar cu toate astea am dat si un motiv foarte important si gandit la rece pe care articolul vostru l-a ratat. Motivele din articol sunt pur si simplu aberante si denota o completa lipsa de analiza economica a autorului.
    Iar cand ziceam de vodka in vena ma referam in special la alternativa propusa: cea cu autostrada Bucuresti-Brasov. Omule, tu iti dai seama de cand se caca pe ei politicienii sa faca nenorocita aia de strada? Cum poti zice ca e mai buna solutia aia?

    Nici eu nu cred ca se va aproba pana la urma aeroportul, dar sunt sigur ca daca acesta va trece intr-un final glorios de toate comisiile, nu vor fi aprobate zborurile in sine. Pentru ca totusi nu poti zbura cum te taie capul, ci trebuie aprobari pentru a intra in spatiul aerian al tarii si pentru ruta pe care o poti lua odata intrat.
    Daca e sa pice aeroportul (dupa ce va fi fost facut) cred cu fermitate ca esecul se va datora altor masinatiuni politice pe aceasta tema si nu pentru ca nu ar fi rentabil.

    Oricum, termin printr concluzia pe care ar fi trebuit sa o tragem din articolul dvs: "Cel mai mare oras turistic din Romania nu are de ce sa aiba un aeroport pentru ca in curand masinile nu vor mai avea limita de viteza si vor putea ajunge pe autostrazi perfect intretinute la Bucuresti, Sibiu sau Tg Mures"

    ReplyDelete
  5. brasoveanu10:31 AM

    Fiecare este liber sa traga ce concluzie vrea. Altfel, concluzia celor scrise pe aici este ca aeroportul va fi falimentar, cu si fara autostrada.

    Iar autostrada se va face oricum, mai devreme sau mai tarziu. Pana una-alta suntem in UE, nu suntem noi in stare, ne vor face nemtii sau altii, ca doar tot am devenit colonie, dupa mintea unora. Iar dupa ce autostrada va fi gata cred ca nu mai are nimeni nicio indoiala cu privire la soarta aeroportului.

    Apreciez ca putem discuta si fara injuraturi.

    ReplyDelete
  6. Anonymous4:00 PM

    Abia astept ziua cand va fi deschiderea oficiala a Aeroportului... sampanie, piscoturi, hostese si dupa o luna .... inchiderea oficiala, cu lacrimi si mucus in batista =))

    ReplyDelete
  7. Anonymous11:08 PM

    Cu sau fara aeroport, restul problemelor Brasovului vor ramane exact aceleasi. Cu sau fara aeroport, banii luati de la fraieri si dati la smecheri isi vor continua circuitul exact de aceeasi maniera.
    Aeroportul Bv este un non-subiect de dezbatere, dar releva una dintre caracteristicile omului ce simte ca i se scufunda lumea in jur. S-ar agata de orice, ar diseca la infinit in analize docte ceva oricum foarte departe de viata lui zilnica, doar sa nu trebuiasca sa reflecteze la starea sa reala, ca individ si ca membru al unei familii / comunitati.
    S-a facut vreo statistica - de cate ori zboara in medie pe an cu avionul de pe Otopeni un cetatean al Brasovului?... Aaaa, o sa vina replica ca mai exista si judetul Covasna etc etc.
    On topic. Dupa prezumtiva deschidere a aeroportului, se va constata ca lipsesc clientii pentru ca nu are un drum mai ca lumea pe care poti ajunge la el. In consecinta, se va cheltui apoi cu respectivul drum (exproprieri in favoarea celor dinainte avizati, pasaj peste calea ferata, pod peste Ghimbasel, tot tacamul). Dup-aia se vor dumiri ca de fapt pista sta pe-o fosta mlastina eutrofa din ansamblul Stupini si de aceea tocmai a inceput sa se valureasca, nicidecum din cauza ca ar fi fost proiectul prost intocmit si realizarea execrabila. Alti bani vor fi disponibili pentru remedierea situatiei. In fine, la nevoie poate mutam si muntii, sa se poata ateriza ceva mai direct, fara atatea rotogoluri prin aer. Cam asta e logica lucrurilor: creezi o gaura neagra ce va sta mereu cu gura cascata.
    Eu chiar imi doresc aeroport la Brasov, dar si mai mult imi doresc un salariu care sa-mi permita sa utilizez transportul aerian...

    ReplyDelete
  8. Anonymous11:31 AM

    Foarte bine documentat articolul. O mica scapare: trebuia pomenit si de aeroportul din Valencia situat la 80 de km de cel din Castellon si de autostrada dintre cele doua localitati. Cand a fost deschis aeroportul din Castellon, cel din Valencia functiona deja de mult timp. Nici un aeroport din lume nu a inceput sa opereze la capacitate maxima din primul an. Foarte posibil ca si cel din Bv isi va gasi mai greu locul, dar cu siguranta ca interes exista.
    Si ca o comparatie cu alte aeroporturi de aceiasi talie - zboruri, numar de pasageri - (Sibiu, Tg.Mures, Cluj, Arad) vedeti ce subventii li se acorda de catre Consiliile Judetene companiilor aeriene tocmai ca sa opereze pe aceste aeroporturi.

    ReplyDelete